En ”Petterssonbåt” är alltså inte alltid en C G Petterssonritad båt. Men under sin långa karriär från debuten med Vikingen, som vann sin klass i världens första motorbåtstävling i Kiel 1904 och senare samma år i Sveriges första motorbåtstävling i Marstrand, till sin död 1953 skapade han omkring 1200 färdiga konstruktioner, samt ytterligare ett tusental förslag på båtar av alla slag, men med stor tyngdpunkt på motorbåtar.
Bland beställarna fanns alltifrån sådana som du och jag till digniteter som Anders Zorn (en liten jaktkanot och en 15 meters salongsjakt), Erik Åkerlund (25 meters yachten Stella Marina) och Ludvig Nobel (3 meters fiskebåt och 16 meters motorkryssare). Men framför allt som sagt är han ihågkommen för sina långsmala ruffbåtar med ett ”öra” från midskeppslinjen upp till ett förhöjt fördäck, de många salongsbåtarna och de sjövärdiga båtarna av samma typ som Wiking X, med vilken han färdades runt Skandinavien 1925.