Parbleu

C G PETTERSSON kallade oftast denna typ av båt för ”snabbgående motorbåt”, vilket syftar på skrovet som har fartvinnande skarpa slag och v-botten.

Båtfakta

Byggår: 1932
Brygga: Brygga 1
Plats: 15
Konstruktör: C G Pettersson
Båttyp: Snabbgående motorbåtar
Varv: Fisksätra varv
Motor: Packard 1M 356, 150 hk från 1947.
Skrovmaterial: Mahogny
L.ö.a m: 9.57
Bredd m: 2.05

Historia

Ritningen beställdes av Fisksätra Varvs ägare Axel Larsson, som var god vän till CG, men också en av hans hårdaste kombattanter på KSSS:s och KMK:s årliga navigationstävlingar. Båten döptes till Vinco, som är latin och betyder övervinna, besegra. Och eftersom hon blev Axel Larssons tredje egna båt fick hon ordningsnumret III.

Båten är ett gott exempel på hur CG Pettersson konstruerade, bearbetade och vidareutvecklade sina idéer och utnyttjade samma ritning i olika sammanhang. Vinco III ritades 1931 (daterad 5/8) och fick nummer 832. Tre år senare finns samma ritning i motortillverkaren Albins katalog över de båtar man saluförde, utrustade med sina egna motorer.

Ritningen användes även av andra varv och enskilda båtbyggare. Även de närmast följande Vinco-båtarna bygger på samma grundidé, men blev något större och försågs med ett doghouse. Axel Larsson lät bygga en ny Vinco (IV) 1935 och efter honom saknas uppgift om ägare fram till 1945, då båten ägdes av familjen Tore Strömberg som döpte om henne till Parbleu. Konstruktören Arvid Laurin, som var vän till familjen Strömberg,
bidrog under dessa år till en god fotodokumentation i olika skärgårdsmiljöer. Parbleu såldes 1955 till familjen Albert Hammar som innehade henne till 1964 då hon såldes till en ännu ej känd ägare.

Här följer åter en lucka fram till 1983, då båten förvärvades av Mats Björk som 1986 sålde vidare till Mikael Jonsson och Roland Lindberg som 1990 sålde till familjen Ronnie Walldén som behöll henne till 1997.

Under dessa år sjösattes hon aldrig och hade följaktligen legat på land i sju år då Bo Åström förvärvade henne 1997. Han genomförde en omfattande renovering som gjort henne till en så fin representant för både svunnen båtbyggartradition och en förnämlig svensk renoveringskultur.

Åström installerade först en Kermath Sea Chief Eight från 1948. Denna byttes ut säsongen 2004 mot nuvarande Packard 1M 356, som hittades 2003 i USA och är den enda i sitt slag i Sverige.

Parbleu tilldelades MYS-Historics vandringspris 2006. Har sedan dess behållits i samma fina skick men kompletterats med modern utrustning som bl a plotter, forwardscan, nytt elsystem med inverter, värme till alla utrymmen samt en tidstypisk porslinstoalett.