Raket

Raket ritades av CG Pettersson 1919 åt kandidaten Carl Wikström. Hon byggdes i Södertälje som en öppen 2 sittbrunnars snabbgående motorbåt. Med en 30 hk Buffalo-motor gjorde hon 12 knop.

Båtfakta

Byggår: 1919
Brygga: Brygga 1
Plats: 16
Konstruktör: C G Pettersson
Båttyp: Snabbgående halvsalongsbåtar
Byggnadsort: Södertälje
Motor: Mercruser 5,7L 300 hk
Fart knop: 24
Skrovtyp: Rundbottnad
Skrovmaterial: Hondurasmahogny
L.ö.a m: 9,95
Bredd m: 1.70
Deplacement ton: 1.5

Historia

Wikström åkte till USA på tidigt 20-tal och kom hem med ensamrätten till det nya byggmaterialet Masonit som kom att bli en jättesuccé.

Carl kunde nu låta bygga hus i Diplomatstaden och skaffa sig ett sommarnöje ute på Djurgården. Han var även intresserad av segling varför Maderö utanför Ingarö inköptes. Här lät han bygga flera Masonit-båtar varav några fortfarande finns kvar i familjen.

Nästa ägare till Raket blev storseglaren ”Glas Kalle” eller John Carlsson som han hette i verkligheten. John nyttjade båten som passbåt till den egna ön Mansören (där han även är begraven). Vad som hände Raket efter Carlssons tid vet vi inte fram tills hon hittades på en uppställningsplats av Ellen Ridderstolpe. Påbyggd med en halvsalong och i dåligt skick,  lät Ellen småningom båten gå vidare till Mats Arrhénborg som startade en omfattande renovering.

Båtbyggaren Kasper Enge, som ansvarade för renoveringen av M/Y Loris, tillverkade en ny köl till M/Y Raket samt bytte ca 40m bordläggning i botten. Därefter lyftes däcket av och däcksbalkar och balkvägare renoverades.

Ritningen till Raket hittades på Sjöhistoriska Muséet och lades ut på M/Y Loris hemsida. Tack vare detta upprättades kontakt med Eugen Wikström som tillsammans med sina kusiner gick in och sponsrade renoveringen av deras farfars båt.

Nu kunde renoveringen ta fart på allvar. Båtbyggaren Greger Andersson engagerades och fick hjälp av Nicklas och Mattias från Skeppsholmens Båtbyggarlinje.

Det gamla däcket var så nedskrapade att det fick hyvlas ner till 6 mm och epoxylimmas på ett nytt underdäck av marinplywood.  Akterdäcket byggdes om helt med nya däcksplankor tillsammans med nya skarndäck runt om. Hela båten renskrapades, oljades och fernissades och alla beslag skickades för omkromning. En ny motor som donerats av Per Lydmar monterades och våren 2007 sjösattes M/Y Raket. 2020 byttes motorn och en Mercruiser V8 på 300 hk. Toppfarten ökades nu till ca 24 knop

Under 2014 och 2015 var hon indragen i ägartvisten runt motoryachten Loris men tillföll så småningom nuvarande glada ägare.