Fiorella

1912 VAR 14 KNOP NOG för att en båt som uppnådde denna hastighet skulle kunna kalla sig racerbåt. När man sitter i Fiorellas låga, 10,5 meter långa skrov och rusar fram över vågorna i denna idag sävliga fart kan man förstå varför hon benämndes racer. Detta trots att hon är rundbottnad och alltså bland dagens konstruktioner inte skulle räknas som sådan. Det slanka skrovet skär genom vattnet och gör färden mycket behaglig (och ekonomisk). Detta gäller dock bara då vågorna är stillsamma och inte uppenbarar sig som svall från sidan…

Båtfakta

Byggår: 1912
Brygga: Brygga 12
Plats: 180
Konstruktör: C G Pettersson
Båttyp: Snabbgående motorbåtar
Varv: Bröderna Larsson
Motor: Volvo BB 115 hk
Skrovmaterial: Mahogny
Skrovtyp: Rundbottnad
Byggnadssätt: Köl och stävar i ek, spant i ask och galvat stål.
L.ö.a m: 10.50
Bredd m: 1.60

Fiorellas historia

Hon köptes av bankiren Yngve Lindström, i Stockholm, av en av de stora firmorna i båtbranschen vid den tiden: Helmer Langborg som sålde allt från beslag till färdiga båtar (de flesta ritade av CG Pettersson) i sin butik på Birger Jarlsgatan 8. Båten döptes till Drive och fick fart av en bastant amerikansk 4-cylindrig Buffalo Niagara.

Två år senare sålde Lindström till livmedikus Anselm Larsson som döpte om sitt nyförvärv till Fiorella och använde henne till färder mellan KMK-bryggan vid Djurgårdsbron och sommarstället i skärgården, fram till 1932, då han inte kunde köra längre och hängde upp båten i båthuset vid sommarhuset.

1964 lyckades Harald von Matérn (efter lång övertalning) få köpa Fiorella, som nu gått i arv till Thomas von Matérn, som fortsätter att vårda denna unika båt som fortfarande är bevarad i orenoverat originalskick!

Länkar

Läs mer om Fiorella på Wikipedia

Fiorella är medlem i MYS