Camilla ersatte Essbåten som i många år byggts på hans far Gideons varv. Namnet fick båttypen efter Owes dotter. Det är en planande båt som fick rykte om sig som sjövärdig och robust båt.
Owe ritade fyra typer av Camilla och ett hundratal byggdes av de olika modellerna innan han lade ner båtbyggeriet i slutet av 1960-talet och gick över till båtimport. Asta är av en de större i modellserien.
1965 vann Owe Forslund Roslagsloppet i en sådan här plywoodbåt som var utrustad med en Mercruiser V8. Asta köptes ny av Zanders från Vaxholm, där den sköttes om på Björhamravarvet. 1968-70 ägdes den av Bengt Råsten som också bodde i Vaxholm, men han överlämnade skötseln till Resarövarvet. Nio år senare tog L. Lindqvist i Skärmaräng på Värmdö över och lade båten vid Slipföreningen Sågen, fortfarande i Vaxholm. 1984 sålde han till Anders Larsson som bytte motor från Volvo Penta B18 till B20. Fyra år senare släpper han iväg Asta till Geir Nilsen och Kerstin Hachsell som troligen hade den i Sundbybergs Båtklubb. De hade den till 22 juli 1991 då Göran Holmgren och Mats Wickman köpte och flyttade den till Kristinebergs Båtklubb. Ett par månader senare blev Wickman ensam ägare efter att ha kört på grund ordentligt.
1995 köptes Asta av Björn Wrange som till en början hade den kvar i samma klubb, men fyra år senare tog han med sig Asta till Heleneborg, där hon nu ligger.