Moster Jann

”Moster Jann” byggdes 1956 på Johansson & Son Båtbyggeri AB Holmsund, och är ett utsökt exempel på hur det kan se ut när de flitiga västerbottningarna träffar mitt i prick.

Båtfakta

Byggår: 1956
Brygga: Brygga 2
Plats: 20
Konstruktör: Rolf Johansson
Båttyp: Ruffmotorbåtar
Varv: Johansson & Son
Båtmodell: Dubbelruffade Kvarken
Byggnadsort: Holmsund
Byggnadssätt: Klinkbyggd
Skrovmaterial: Mahogny
Motor: Albin O41, 24hk
L.ö.a m: 7.75
Bredd m: 2.40

Historia

Den här modellen, Dubbelruffade Kvarken, var det lilla varvets svar på en ökande efterfrågan på familjebåtar. Föregångaren, Lilla Kvarken (se Rut), breddades och förlängdes, men bara så pass att akterruffen rymde två barn, och inte mycket mer. Klokt. För med den måttfulla modifieringen nådde nu Kvarken-modellen sin fulla potential. Eller är det bara nuvarande ägare som tycker att det Dubbelruffade mellanbarnet – vad gäller proportioner och linjer – är det mest fulländade av syskonen i Kvarkenserien?

”Moster Jann” byggdes 1956 av Rolf Johansson och hans pappa Harald. Harald var den som började bygga båtar på 1940-talet, men Rolf utbildade sig till båtkonstruktör och grundade Johansson & Son Båtbyggeri 1950. Kvarkenbåtarna gjorde snabbt succé och 1956 hade varvet nått ryktbarhet långt utanför Västerbottens gränser.

”En jurist i Stocksund” (mer än så vet vi inte i nuläget, men detektivarbetet har satts igång!) blev förtjust i den Dubbelruffade Kvarken och köpte den ny. ”Juristen i Stocksund” hade en svägerska vid namn Ann, och när hans barn, som ännu inte talade rent, kallade henne ”Moster Jann”, bestämdes att det också var så båten skulle heta.

1964 såldes hon vidare, till den utflyttade Kirunabon Åke Orvandt och hans son Arne, på Muskö. Det blev Arne som ägnade sig åt ”Moster Jann”, och det helhjärtat. 1977 renskrapade han henne totalt (lirkade till och med bort fernissan runt varenda nitskalle i skrovet, med kniv) och preparerade mahognyborden med 32 lager kokt linolja! En åtgärd som dagens ägare är honom evigt tacksam för.

Båten har alltså bara haft tre ägare, ofta ett gott tecken, och ”Moster Jann” är mycket välhållen, om än något sliten. Nuvarande ägare bytte vårvintern 2023 däcksduk ovanpå akterruffen, och gnuggar vidare med ytfinish både ut- och invändigt. Nästkommande projekt blir att konvertera båtens elsystem från 6 till 12 volt.