Hwila

HWILAS RITADES i gott samarbete mellan konstruktören CA Fagerman och varvsägaren Henning Forslund på dennes varv “Kommanditbolaget Sjöexpress”, beläget på Lidingö.

Båtfakta

Byggår: 1924
Brygga: Brygga 12
Plats: 177
Konstruktör: Henning Forslund och C A Fagerman
Båttyp: Snabbgående halvsalongsbåtar
Varv: Sjöexpress varv
Byggnadsort: Lidingö
Byggnadssätt: Kravell på ek- och järnspant
Skrovmaterial: Mahogny
Skrovtyp: Rundbottnad
Motor: MerCruiser 3.0LX, 150
Fart knop: 18
L.ö.a m: 11.20
Bredd m: 2.30
Deplacement ton: 2.5

Historia

Beställare var en fabrikör Schröder som lät döpa nyförvärvet till Kinangozi, förmodligen eftersom hans vän Prins Wilhelm (1884-1965), son till kung Gustav V, 1924 hade premiär på sin egen pjäs som hette just Kinangozi. I original var drivkraften en Wisconsin, en rak sexcylindrig motor, som presterade ca 30 hästkrafter. 1934 byggdes båten om och motorn fick då sin nuvarande placering vid förarplatsen Förskeppet höjdes med två bord och gav plats för en rymlig förruff.

1948 köptes båten av Wilhelm Moberg som hade den på Väddö, söder om Grisslehamn. Såld 1969 till någon som döpte båten till “ZA”, efter sin fru. 1972-1974 ägdes båten av Fellbom, som arbetade på SVT. Han lånade ut Hwila till en filminspelning om smugglarkungen Niska. ”Smugglare – skärgårdsdramatik och storstadsmisär i 20-talets spritflod”, som visades 1973 i Sveriges Television. Filmen handlar om spritsmugglingen i Stockholms skärgård under mellankrigstiden. Filmarna döpte då henne till “Madam Flod”.

Jan Eric Fröberg ägde båten från 1974-1978. Då låg den i Åkersberga. När han köpte den så medföljde den tvåtungade flaggan från Elsa Zachnaus flaggfabrik, Stockholm. 1979-1984 var Carina och Bertil Johansson (Lådna, Åkersberga) ägare. De gjorde ett stort renoveringsarbete på överbyggnaden, bordläggningen och ruffarna.

1984 köpte Lars Nilsson, Åkersberga, båten. Nilsson gjorde bland annat ny bordläggning och bytte motor från en Gray Marine Phantom Six till en MerCruiser. Han har fortfarande kvar namnskylten till “Madam Flod”.
1997 såldes båten till Mats Karlsson, Norrköping, som redan 1998 sålde båten vidare till Aimo Tauriainen, Norrköping. Aimo genomförde en del renoveringsabete och ändrade båtens namn till “HWILA”.

2001 köpte Per Olof Sjöström Hwila och förbättrade skicket ytterligare. 2014 renoverar Annells Båtbyggeri och gör ny köl, nya sambord och nytt akterdäck.

Nuvarande ägare, Tove och Jane Erik Wiksaas förvärvade HWILA sommaren 2016. Hon ligger nu vid Heleneborgs båtklubb och är varsamt renoverad och bytte motor 2017 till MerCruiser 3,0 LX på 145 HK.

Länkar

Hwila är medlem i MYS

Titta på Hwilas interiör i 3D