Hulda Pettersson

HULDA PETTERSSON BYGGDES på Bröderna Larssons Motorbåtsvarv i Kristinehamn 1934 efter CG Petterssons ritningar.

Båtfakta

Byggår: 1934
Brygga: Brygga 5
Plats: 95
Konstruktör: C G Pettersson
Båttyp: Ruffmotorbåtar
Varv: Bröderna Larsson
Byggnadsort: Kristinehamn
Skrovmaterial: Mahogny
Motor: Albin Modifierad O2 till O21, 12hk
L.ö.a m: 7.80
Bredd m: 1.73

Historia

Vem som beställde Hulda är oklart. Riksbankskamrer Einar Ericsson i Stockholm köpte henne omkring 1946. Båten hette då Sun och var registrerad i Kungliga Motorbåt Klubben. Under motorlådan satt en fyrcylindrig Trim (B) motor på 30 hk vilket gav ekipaget en toppfart på 14,5 knop. Ericsson hade skepparexamen och hanterade alltså framfarten med bravur, men lämnade bort skötseln av båten till Frodés varv på Tynningö. Det var behagligt nära till Ericssons sommarställe på Karlsudd, där Sun låg mellan boj och badbrygga. Härifrån pendlade bankkamreren med båten in till båtplatsen vid KMK-bryggan på Djurgården och jobbet i Stockholm. Däremellan blev det turer till Möja, Sandhamn och Värmdö.

År 1953 lade läkaren Hans Werneman upp 4500 kronor för båten och gav henne namnet ”Chim”, efter familjemedlemmarnas initialer. Båten låg hädanefter på Thure Erikssons varv i Bammarboda i Roslagen. Där lät Werneman sätta i en nyrenoverad A-Ford-motor. Han lät också bygga nya v indrutor. Werneman blev 1 968 a v Eriksson ”lurad” att sätta in en stor sexcylindrig Penta EC6. För att få plats med svänghjulet sågades dörrarna av.

Samma år, 1968, sålde Werneman båten till sin vän Per Vinge på Fisksätra varv. Vinge använde henne bland annat till bogserbåt på varvet. Därefter följde några okända ägare.

Den 18 augusti 1986 köpte journalisten Hans Arbman båten av Henning Blick i Mariefred för 7500 kronor. Blick hade haft båten i endast ett år. Med i köpet följde en Albin O2 i mycket dåligt skick. Arbman lät frakta båten med lastbil från Mariefred till Karlbergskanalen i Stockholm, där han fått båtplats i Motorbåtsklubben Tre Kronor strax intill hans lägenhet. Eftersom motorn ännu inte var installerad paddlades båten till bryggan med hjälp av ett par plankor. Arbman, som var novis på båtar, kunde inte förstå varför båten hela tiden ville in till kajen. Till slut kom han på att det fanns ett roder på båten.

Så småningom installerades motorn med ett nytt backslag. Båten fick nu också sitt nuvarande namn. Arbman snickrade själv nya spegeldörrar till ruffen, ett bord i mahogny, motorlåda samt installerade en dynastart. Dessutom har han skrivit ett flertal fina artiklar som på olika vis handlar om Hulda eller båtlivet.

Efter 22 år sålde han 2008 sin båt till Athanasios ”Saiki” Petridis. Hulda fick nu sin hamnplats intill Bällstabron i Bromma.

2016 köptes båten av Jonas Kristiansson som samtidigt blev medlem och fick båtplats i Heleneborgs båtklubb. Båten hade då stora renoveringsbehov. Fördäcket var för nergånget för att restaurera och översta bordläggningen var svårt angripen av röta. Under kommande två vintersäsonger utfördes därför en större renovering av Jonas Kristiansson vilket innebar många sena kvällar i båttältet. Översta bordläggningen byttes ut, däcksbjälkar lagades eller byttes och båten fick ett helt nytt skivdäck i mahogny. Utseendet bevarades in i minsta detalj men med ny teknik där däcket är utbyggt av två lager marin plywood och ett slutlager med massiv mahogny. Förutom detta har akterdäck och inredning restaurerats.

Nästa projekt är att tillverka nya grabbräcken till däcket samt att köl och spant ska få en rejäl översyn.

Hulda har fått en ökad livslängd men resan är lång tills båten är i samma skick som då den byggdes 1934. Hursomhelst är den i goda händer och på väg mot att bli en riktig pärla som glänser i solskenet i Pålsundet för en lång framtid.