Vitesse II

CARL PLYMS RITNING är daterad den 14/3 1929 och två dagar senare omnämns bankdirektör Carl Wittenströms beställning i en notis i Teknisk Tidskrift. Han behövde en ny båt att färdas sträckan mellan sommarstället på Karlsudd, nära Vaxholm, och KMK-bryggan vid Strandvägen.

Båtfakta

Byggår: 1929
Brygga: Brygga 12
Plats: 174
Konstruktör: Carl Plym
Båttyp: Snabbgående halvsalongsbåtar
Varv: Neglingevarvet
Byggnadsort: AB Stockholms Båtbyggeri, Neglinge
Skrovtyp: Kravell
Skrovmaterial: Mahogny
L.ö.a m: 10.50
Bredd m: 2.15
Motor: Packard 6 cyl sidventil från 1947, 100 hk

Historia

Beställningen hade kommit i slutet av 1928 då Wittenström tröttnat på den 2 meter kortare Vitesse han då hade. När båten levererades på våren 1929 var det precis vad Wittenström ville ha.

Under motorluckorna låg en Kermath på 5,5 liter och med 100 hk, från dess generalagent Sjöexpress. Detta gnagde lite hos Carl Plym som var generalagent för det amerikanska motormärket Gray Marine, som han hellre hade sett på Vitesse IIs motorbädd, men kunden fick bestämma.

En månad senare omkom Carl Plym i samband med en flygolycka. Den mäktiga commutern (eller passbåten som vi säger i Sverige) användes i flera år flitigt av familjen Wittenström, men efterhand fick de andra intressen och 1938 såldes Vitesse II. Osäkra källor säger att Arkösund blev ny hemort för ett år. Men redan 1959 köptes båten till Norge och hamnade hos A/S Shellbåtene i Oslo. Hon byter ägare ett antal gånger och skicket blir allt sämre och landar snart som vrak på en tomt. En god vän till ägaren får syn på den och får den till skänks, renoverar och säljer…

Efter en grundstötning då propelleraxel med vilt roterande propeller slog upp i botten och båten höll på att sjunka, genomfördes en lagning av botten som lämnade en hel del att önska.

Kamraterna Gunnar Carlsson, Anders Værnéus och Stefan Iwanowski fick korn på Vitesse II 2005 och köpte hem henne till Sverige. Båten ställdes upp på Boghammars varv på Lidingö för renovering, men omständigheter i livet gjorde att denna inte kom till stånd och några år senare såldes hon vidare till segelbåtsentusiasten och medlemmen i vår grannklubb Göta Segelsällskap, Per Ohlander, som i och med detta trädde in även i Heleneborg.

Per har sedan dess gjort omfattande renoveringsarbeten, bland annat omfattande byte av hela botten, renovering av hela det galvade stål-”skelettet”, ytskikt m.m. Allt ovanför nedersta bordet är dock original. Även vindrutan, som många tror är av senare modell. Sommaren 2018 kunde Per stolt och beundrad, åter sjösätta denna helt unika del av svensk motorbåtshistoria.