Mariana

MARIANA ÄR ETT självbygge med dess allra bästa innebörd. Båten har både konstruerats och byggts av ägaren själv. Peter Müller är en mycket duktig båtbyggare. Han tog gesällbrev 1954, vilket även inkluderade båtkonstruktion. När han skulle skaffa båt var det alltså inte konstigt att han ritade och byggde allt själv.

Båtfakta

Byggår: 1961 – 66
Brygga: Brygga 13
Plats: 185
Båttyp: Motorkryssare
Motor: Volvo Penta Aquamatic V8 260
Skrovmaterial: Mahognyplywood, ek och teak
L.ö.a m: 8.0
Bredd m: 2.40

Historia

Den eleganta Mariana ritade Peter Müller, med inspiration från både Storö- och Chris Craft. Efter ritningarnas färdigställande kölsträcktes båten under 1963 på Örnsbergs Båtklubbs område. När skrovet var klart gick han ifrån den första ritningen som var en ren kabinbåt och lade till ett doghouse. Det fanns dock inte möjlighet att färdigställa båten på Örnsbergs efter chockhöjning av hyran. Eftersom skrovet byggdes upp och ner (botten fick målas med hjälp av stege) lades det ut madrasser kantade med 2 ”helrör” (seden på den tiden var dessvärre ofta att betala med sprit). Så klubbmedlemmarna var inte ovilliga att ge ett handtag och vända skrovet på rätt köl, för vidare befordran till plurret. Inför sjösättningen lastades båten med hyvelbänk, verktygslåda, maskiner och byggnadsmaterial som barlast. Trots detta höll den på att slå runt då Peter skulle gå ombord. Det gick dock bra och det tomma och odäckade skovet bogserades hem till Heleneborgs båtklubb.

Där placerades hon i ”hagen” vid klubbhusets östra fasad för färdigställande. En sommar var det inte möjligt att ligga kvar på land och han fick fortsätta i kanalen under ett tält, vilket inte var så produktivt.

I augusti 1966 var det dags för sjösättning i kördugligt skick och jungfrufärd.

Den nya B 18 hade gjort sitt efter 17 säsonger och båten blev allt tyngre. Sedan skedde ytterligare några motorbyten innan maskinrummet öka des ut genom akterspegeln för att få plats med den nuvarande V8:an. Skrovet skarvades på med 2 ankarboxar med fasta steg som kompenserade vikten. Det hela täcktes över med en tredelad badbrygga.

I 54 år har denna båt glatt Peter, hans familj och vänner varje sommar. ”Hon har varit en trogen följeslagare för mig och min familj under en mansålder. Jag ångrar inte den dagen då jag drog det första strecket på ritbrädan.

Ett stort tack till klubbens funktionärer som gjorde det möjligt att för verkliga min dröm.”, säger Peter själv.