Till en början byggdes småbåtar av olika slag med de berömda ”strykjärnsracerna” som riktiga dragplåster. Det var racerbåtar med motorn under ett långt förskepp med motorluckor som var skjut- eller fällbara. Den lilla sittbrunnen var långt akterligt placerad. 1929 byggdes den första Ess-båten, med ett bredare och stabilare skrov. Den förekom i olika varianter, blev mycket uppskattad och fortsatte att utvecklas av Gideons son Owe.
Förutom de båtar Gideon byggde själv på sitt varv, sålde han ritningar för amatörbygge. Ess-båtarna byggdes helt i mahogny, men Fenix har ett skrov i furu, vilket indikerar att detta är ett sådant. Och som amatörbygge håller det mycket hög klass. Dessutom är detta den enda kända amatörbyggda Ess-båten. Typen är Lilla Ess-båten, som byggdes i en mindre serie som en lättare racer (en meter kortare än vanliga Ess-båten) men med starkare motor.
Nuvarande ägare Jesper Ohlsson har under sin ägo bland annat bytt båtens namn från Ebba till Fenix, bytt klädsel och fräschat upp ytskikten. Med nuvarande motor gör båten gör drygt 33 knop, trots sina 73 år.